The Holocaust Encyclopedia as a phenomenon of contemporary digital encyclopedism

    Abstract

    In the era of global digital communication, encyclopedic resources have become vital instruments of humanities education and historical memory. A successful example is the Holocaust Encyclopedia of the United States Holocaust Memorial Museum—a digital platform that combines the functions of a reference work, an archive, an educational resource, and a space for public reflection. The purpose of this article is to examine this resource as a phenomenon of contemporary encyclopedic culture. The study employs descriptive-analytical and historiographic methods, combining an analysis of scholarly publications with a structural and functional review of the Holocaust Encyclopedia itself. It demonstrates that the project has undergone several stages of development—from an electronic museum tool in the 1990s to a modern multimedia encyclopedia. Today, the resource includes nearly one thousand articles in English, some of which have been translated into nineteen languages, including Ukrainian. Owing to its well-designed content strategy, multimedia features, and interactive tools, it has become one of the most influential online resources on the Holocaust. Its materials are easily discoverable within the Ukrainian digital space. The article outlines prospects for creating a similar digital project in Ukraine, noting that the Holocaust Encyclopedia may serve as a methodological and technological model for future Ukrainian initiatives that combine academic rigor, educational purpose, and openness to a global audience.

    REFERENCES

    Batzeli, A. (2024). Toward a World History of the Holocaust: Digital Resources for History Educators and Researchers. World History Connected, 21(2). https://doi.org/10.13021/whc.v21i2.4147

    Google Scholar

    Gisem, O. V., & Martyniuk, O. O. (2007). Holokost v Ukraini (1941–1944): Slovnyk-dovidnyk (2-he vyd., vypr. i dop.). Kyiv: Sfera.

    Google Scholar

    Ishchenko, O., & Stepanenko, M. (2024). Ukrainian encyclopedias in current socio-communicative challenges (M. Zhelezniak, Ed.). Kyiv: Institute of Encyclopedic Research of the National Academy of Sciences of Ukraine. https://doi.org/10.37068/b/9786171402430 [in Ukrainian].

    Google Scholar

    Jermen, N. (2023). Open access encyclopedia: an important component of knowledge infrastructure. In PUBMET2023: The 10th Conference on Scholarly Communication in the Context of Open Science (pp. 40–41). Zadar: University of Zadar Ul. Mihovila Pavlinovića. https://doi.org/10.15291/pubmet.4264

    Google Scholar

    Kudryachenko, A. I. (2023). The problem of historical memory: European discourse (1945–2020). Visnyk of the National Academy of Sciences of Ukraine, 3, 60–71. https://doi.org/10.15407/visn2023.03.060 [in Ukrainian].

    Google Scholar

    Lindamood, W., & Goldman, M. H. (2019). Everything Old is New Again. Museums and the Web 2019. https://mw19.mwconf.org/paper/everything-old-is-new-again

    Google Scholar

    Memory & Action. (2019, September 9). Holocaust education in the digital age: Prompting critical thinking about Holocaust history. Medium. https://medium.com/memory-action/holocaust-education-in-the-digital-age-prompting-critical-thinking-about-holocaust-history-eb4bef094b79

    Google Scholar

    Shandler, J. (2012). United States Holocaust Memorial Museum. Journal of American History, 98(4), 1228–1230. https://doi.org/10.1093/jahist/jar642

    Google Scholar

    United States Holocaust Memorial Museum. (n.d.). Holocaust Encyclopedia. https://encyclopedia.ushmm.org

    Google Scholar

    Walden V. G. (Ed.). (2021). Digital Holocaust Memory, Education and Research. Cham: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-83496-8

    Google Scholar

    Zhelezniak, M. H. (2024). Russian-Ukrainian War: Biographical Discourse on Ukrainian Heroes. Problems of World History, 24, 193–203. https://doi.org/10.46869/2707-6776-2023-24-8 [in Ukrainian].

    Google Scholar

    “Енциклопедія Голокосту” як феномен сучасної цифрової енциклопедистики

    Резюме

    У часи цифрових технологій енциклопедичні ресурси стають важливими інструментами гуманітарної освіти та історичної пам’яті. Успішним прикладом є “Енциклопедія Голокосту” (Holocaust Encyclopedia) Меморіального музею Голокосту США — цифрова платформа, що поєднує функції довідника, архіву, освітнього ресурсу та простору суспільної рефлексії. Метою статті є огляд цього ресурсу як феномену сучасної енциклопедистики. У дослідженні застосовано описово-аналітичний і історіографічний підходи, що передбачають аналіз наукових джерел і публікацій, а також структурно-функціональний огляд безпосередньо ресурсу “Енциклопедії Голокосту”. Показано, що вона пройшла кілька етапів розвитку — від електронного музейного інструменту 1990-х років до модернізованої мультимедійної енциклопедії сучасного зразка. Сьогодні ресурс охоплює майже тисячу статей англійською мовою, частину з яких перекладено дев’ятнадцятьма мовами, зокрема українською. Завдяки продуманій контент-стратегії, мультимедійним матеріалам та інтерактивним інструментам вона стала потужним онлайн-ресурсом із теми Голокосту, а її матеріали легко виявляються в українському цифровому просторі. В огляді окреслено перспективи створення подібного ресурсу в Україні. Наголошено, що “Енциклопедія Голокосту” може слугувати методологічним і технологічним зразком для майбутніх українських ініціатив, які поєднають академічну достовірність, освітню місію й відкритість до глобальної аудиторії.

    ВСТУП

    У добу глобальної цифрової комунікації знання дедалі частіше набуває форми відкритих, інтерактивних і багатомовних ресурсів. Онлайн-енциклопедії, що колись були лише довідковими проєктами, сьогодні перетворюються на важливі інструменти гуманітарної освіти й суспільної пам’яті. Деякі з таких цифрових проєктів поширюють знання, стираючи мовні бар’єри та відкриваючи доступ до науково вивіреної інфор­мації для користувачів різних країн...

    Читати далі

    Література

    Гісем, О. В., Мартинюк, О. О. Голокост в Україні (1941–1944): Словник-довідник (Вид. 2-ге, випр. і доп.). Київ: Сфера, 2007.

    Google Scholar

    Железяк, М. Г. (2024). Російсько-українська війна: біографічний дискурс героїв України. Проблеми всесвітньої історії, 24, 193–203 https://doi.org/10.46869/2707-6776-2023-24-8

    Google Scholar

    Іщенко, О. С., Степаненко, М. І. (2024). Українська енциклопедистика в соціокому­нікативних викликах сучасності (за ред. М. Железняка). Київ: Інститут енци­клопедичних досліджень НАН України. https://doi.org/10.37068/b/9786171402430

    Google Scholar

    Кудряченко, А. І. (2023). Проблема історичної пам’яті: європейський дискурс (1945–2020 рр.). Вісник Національної академії наук України, 3, 60–71. https://doi.org/10.15407/visn2023.03.060

    Google Scholar

    Batzeli, A. (2024). Toward a World History of the Holocaust: Digital Resources for History Educators and Researchers. World History Connected, 21(2). https://doi.org/10.13021/whc.v21i2.4147

    Google Scholar

    Jermen, N. (2023). Open access encyclopedia: an important component of knowledge infrastructure. In PUBMET2023: The 10th Conference on Scholarly Com­munication in the Context of Open Science (pp. 40–41). Zadar: University of Zadar Ul. Mihovila Pavlinovića. https://doi.org/10.15291/pubmet.4264

    Google Scholar

    Lindamood, W., & Goldman, M. H. (2019). Everything Old is New Again. Museums and the Web 2019. https://mw19.mwconf.org/paper/everything-old-is-new-again

    Google Scholar

    Memory & Action. (2019, September 9). Holocaust education in the digital age: Prompting critical thinking about Holocaust history. Medium. https://medium.com/memory-action/holocaust-education-in-the-digital-age-prompting-critical-thinking-about-holocaust-history-eb4bef094b79

    Google Scholar

    Shandler, J. (2012). United States Holocaust Memorial Museum. Journal of American History, 98(4), 1228–1230. https://doi.org/10.1093/jahist/jar642

    Google Scholar

    United States Holocaust Memorial Museum. (n.d.). Holocaust Encyclopedia. https://encyclopedia.ushmm.org

    Google Scholar

    Walden V. G. (Ed.). (2021). Digital Holocaust Memory, Education and Research. Cham: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-83496-8

    Google Scholar